Home > De praktijk > Drukte en verwachtingen in de huisartsenzorg Drukte en verwachtingen in de huisartsenzorg
U zult het ook merken; het wordt steeds drukker in de praktijk. Dat heeft te maken met de toenemende moeilijkheidsgraad van zorgvragen, wachtlijsten in de GGZ, met tekorten aan personeel, met ouderen die langer thuis blijven wonen en met verschuivingen van zorg vanuit het ziekenhuis. Tegelijkertijd zien we dat u veel van de huisarts verwacht. Liefst een snelle diagnose, directe oplossingen voor een probleem, of uitgebreide en tijdsintensieve begeleiding – u ziet uw huisarts vaak als het eerste én als het laatste aanspreekpunt – en dat is heel mooi maar het heeft ook soms zijn keerzijde.
Door deze ontwikkelingen komt onze toegankelijkheid in de knel; dit merkt u misschien door een langere wachttijd aan de telefoon of dat u wat langer moet wachten op een niet spoedeisende consultplek dan u gewend bent of prettig vindt.
Dat vinden we vervelend maar het is op dit moment niet anders. We moeten u soms langer laten wachten dan ons lief is. Onze doktersassistentes zijn allemaal medisch geschoold om de urgentie van alle binnenkomende zorgvragen te kunnen bepalen. Daardoor kunnen we direct zorg bij spoed leveren en plekken in de agenda reserveren voor medisch urgente hulpvragen. Dat is ook de reden dat de assistentes u diverse vragen stellen om de urgentie te kunnen bepalen. Indien nodig overleggen zij altijd met één van de huisartsen.
Om onze toegankelijkheid op peil te houden bieden we wat vaker een telefonische afspraak aan of een e-consult. Herhaalmedicatie liefst via e-mail aanvragen. Daarnaast zijn we gestart met het inloopspreekuur voor kleine, enkelvoudige klachten, waarvoor u op alle werkdagen tussen 8.00-8.15 bij ons terecht kunt Inloopspreekuur – Huisartsenpraktijk Thermion Een afspraak is hiervoor niet nodig.
Ook u kunt ons helpen om de praktijk toegankelijk te houden. Hieronder delen wij enkele tips.
- Twijfelt u of een afspraak nodig is? Er zijn diverse betrouwbare websites om informatie op te zoeken zoals thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl Wij adviseren u om niet op sociale media op zoek te gaan naar advies. Dit is vaak geen betrouwbare informatie.
- U kunt voor veel vragen (bijvoorbeeld over thuiszorg, indicatiestellingen, verklaringen, activiteiten, gezond leven) terecht bij onze sociale samenwerkingspartners in de wijk: Home – Wegwijzer024 Hier vind je honderden activiteiten, bijeenkomsten, informatiepunten, hulpinstanties en (sociale) initiatieven in Nijmegen.
- Voor heel veel niet-medisch vragen kunt u rechtstreeks bij de Buurtteams terecht. Denk bijv aan gezins & opvoedproblemen, relatieproblemen, problemen rond scholing, huisvesting, voorzieningen etc. (Samen stappen zetten – Buurtteams Volwassenen Nijmegen of Nijmegen Noord – Buurtteams Jeugd en Gezin).
- Soms zit een jongere even niet lekker in z’n vel, denk aan stress, somberheid, piekeren of een gevoel van eenzaamheid. Vaak is het lastig om te bepalen wie hierbij kan helpen. Kijk eens op injebol.nl dit is een gratis en anoniem platform voor jongeren van 16 tot 27 jaar om zélf stappen te zetten richting herstel .
- Heeft u vakantieplannen? Heel fijn als u op tijd nadenkt welke herhaalmedicatie u nodig heeft zodat er voldoende tijd is deze te bestellen. Is er een zorgvraag die u voor uw vakantie heeft? Bel dan op tijd, voor niet urgente afspraken kunnen wij geen afspraak op de korte termijn garanderen.
- Tenslotte, ondanks soms begrijpelijke zorgen en het gevoel dat dingen snel moeten; blijf vriendelijk voor elkaar en heb respect voor de ander. Dat geldt in het bijzonder voor onze doktersassistentes, die altijd samen met u proberen te zoeken naar de beste oplossing. Wij kunnen niet zonder hen, ze zijn onze – en uw – rots in branding. Ben er zuinig op.